Să renunți la un doctorat în Belgia, să te întorci în țara ta și să construiești cu consecvență o platformă online care ajută elevii să asimileze ușor cunoștințele din școală și să-și dezvolte abilități despre care sistemul de învățământ abia amintește, mi se pare extraordinar și demn de laudă.
De aceea am decis să stau de vorbă cu Darin Madzharov, fondatorul platformei de educație prin conținut video eduboom.ro, antreprenorul din Bulgaria care prin proiectul său, a dat valoare întregii societății.
Darin este tânărul care învață tinerii să învețe și îi inspiră să devină lideri. Și face asta în Bulgaria, România, Italia și Spania.
Darin, prima mea întrebare este despre tine. Cine ești și ce visezi?
Acum am 34 de ani, sunt antreprenor. Fac sport, cânt din voce și la chitară 🙂
Visez să facem din eduboom numărul 1 în Europa, ca să îmbunătățim educația. Pentru ca orice persoană să poată pe drumul său, să aibă succes. Oamenii obțin succes atunci când au educația necesară și abilități.
Astfel că misiunea noastră este să oferim oricui educație și abilități. Oricui dorește și consideră asta de valoare, bineînțeles 🙂
Și de-aici a pornit totul? De ce lecții video online pentru elevi? Ești profesor, de meserie?
Nu, nu sunt profesor :-). Am studiat Electronică și Știința Calculatoarelor la Jacobs University Bremen în Germania, după care am început un doctorat în Belgia, pe care însă l-am întrerupt…
De ce?
Pentru că s-a născut ideea acestei platforme…
Cum așa?
În timpul doctoranturii, sora mea, elevă de liceu în Bulgaria, mă tot suna să mă roage s-o ajut la școală, la diferite materii. Și asta se întâmpla din ce în ce mai des, de multe ori, chiar, întrebările se repetau, ceea ce m-a făcut să înțeleg, că, deși, era premiantă, avea dificultăți la școală.
Ca să-i fiu de ajutor, am început să fac videoclipuri scurte în Microsoft Paint în care-i explicam ce nu înțelegea. Ea le arăta și colegilor, iar ei au început să-mi trimită mesaje de încurajare în care-mi cereau tot mai multe filme: “Mai fă, mai fă! Explici foarte bine.”
Atunci am realizat că e un moment unic pentru mine, mai ales că dintotdeauna mi-am dorit să mă întorc în țara mea și să fac lucruri de valoare aici.
Era ceea ce mă făcea și încă mă face fericit: să-i ajut pe ceilalți să se dezvolte. Simțeam că dacă reușesc să transform aceste începuturi într-un proiect de anvergură, îmi voi vedea visul împlinit și voi trăi viața pe care mi-o doream.
Și mai departe? Cum s-au întâmplat lucrurile?
Timp de câteva luni am făcut singur aproape 320 de lecții video. Lucram seara, după serviciu, încărcam dimineața pe YouTube.
Succesul de care se bucurau și numărul crescut de vizualizări m-au determinat să renunț la doctorat.
În 2012 m-am întors în Bulgaria hotărât să fac lucrurile să se întâmple, să mă ocup numai de acest proiect: am cumpărat domeniu pe Internet, am format o echipă de 5-6 oameni și cu ajutorul unor finanțări de tip start-up, ne-am dedicat cu toții misiunii de a moderniza educația, reconstruind practic, programa școlară oficială, într-un limbaj interesant și ușor de înțeles, pe placul copiilor. Încă de la început ne-am propus să explicăm materia din manuale ca și cum am face-o pentru un prieten drag, în limbajul și pe înțelesul lui.
Între timp, echipa a ajuns la 200 de oameni, iar lecțiile video sunt și din alte domenii, iar platforma este utilizată în peste 70% din școlile din Bulgaria.
Să vorbim acum despre România – prima țară din afara Bulgariei în care ați pășit. De ce aici?
Lucrurile s-au întâmplat, oarecum firesc, pentru că simțeam și ne doream ca platforma să aducă valoare în regiune, în țări apropiate ca mentalitate și cu sistem de învățământ similar, însă pandemia a accelerat oarecum lucrurile.
Și asta pentru că la începutul carantinei în martie 2020, am aflat că România nu dispunea de o astfel de platformă de învățare online, cum nu există, de fapt, nici în multe alte țări.
Ne-am apucat de treabă și-așa se face că în noiembrie anul trecut apăreau deja primele lecții la matematică, apoi la română, fizică, chimie, biologie, cu mențiunea că toate lecțiile sunt construite de la zero conform programei școlare oficiale din România.
10 luni de existență online aici: 35 000 de utilizatori, 260 000 de vizualizări. Cum se explică acest succes?
În România vedem acum același entuziasm care era în Bulgaria acum 9 ani când am început.
Elevi, părinți profesori găsesc platforma pe Internet, își împărtășesc unii altora lecțiile, și ne trimit mesaje de încurajare sau întrebări despre când vor apărea și lecțiile de la alte materii.
În același timp și noi îmbogățim constant platforma, adăugând cam 300 de lecții noi și teste pe lună, în acest moment (n.r. septembrie 2021) putând fi accesate peste 2500 de lecții și teste pentru clasele V-XII – matematica integral, limba și literatura română 80%, fizică, chimie, biologie.
Cum îi ajută eduboom pe elevi?
Eduboom îi ajută pe elevi să învețe mai ușor. Lecțiile sunt explicate atât audio, cât și cu text, într-un limbaj interesant și ușor de înțeles, așa cum le place lor. E parcă totul ca un joc.
Ei își pot alege materia la care doresc să se pregătească, apoi parcurg lecția, iar la sfârșit pot face un test de verificare a cunoștințelor. Iar testele, printr-o tehnologie specială, sunt concepute tot ca oportunitate de învățare, pentru că dacă greșesc vreo întrebare, elevii pot afla răspunsul corect pe loc.
Astfel ei învață mai bine, capătă încredere că se pot descurca la școală, iau note din ce în ce mai bune. Iar asta le crește stima de sine, se entuziasmează, prin curaj. Și-odată ce prind curaj, nimic nu-i mai poate opri.
Eduboom îi ajută astfel să învețe mai repede, mai eficient, ca să aibă timp și de activitățile preferate.
Ne-am obișnuit să ne uităm la elevi ca la niște roboți cu datoria de-a merge la școală, și de-a face teme. Haideți să schimbăm perspectiva, să-i privim ca niște oameni adevărați, cu nevoi și dorințe, cu pasiuni, cu interese și pentru alte activități – sport, recreere, diferite hobby-uri. Dar pentru asta au nevoie de mai mult timp.
Eduboom ajută și sistemul de învățământ?
Categoric DA! Și nu numai că îl ajută, pentru că este un instrument extrem de util care poate ajuta profesorul în clasă, ci îl și modernizează, aducând în fața elevilor, tehnologie nouă, inovatoare care le dă libertate să învețe de oriunde și de pe orice fel de dispozitiv.
Tinerii de azi sunt mult mai digitalizați, pentru ei lucrurile trebuie să se întâmple mai rapid, mai plăcut, mai creativ. Și asta face eduboom.
Eduboom nu este numai despre școală, ci și despre viață. Ne spui, te rog, mai mult?
Pentru că școala în sine, e doar o etapă a vieții. Învățarea începe de la o vârstă fragedă și continuă toată viața.
Dar în școală e nevoie să se dezvolte și să se exerseze abilități fără de care e atât de greu să te descurci mai târziu în viață și să faci față provocărilor ulterioare. Cum ar fi, spre exemplu: abilități de prezentare, de oferire și primire de feedback, de dezvoltare a gândirii critice și câte și mai câte…
Din acest motiv, pe eduboom vom adăuga constant tutoriale video cu teme interesante și de valoare despre orientare profesională, educație financiară și antreprenorială, știință și tehnologie de viitor ș.a
Eduboom înseamnă o echipă. Câte persoane lucrează în prezent?
În acest moment echipa din România numără 60 de profesori, oameni extraordinari, pedagogi cu dăruire, buni profesioniști, motivați interior și care își înțeleg misiunea de a schimba educația în România.
Pe de altă parte, suntem în permanentă căutare de cadre noi care să ni se alăture, și preconizăm ca până la sfârșitul acestui an școlar numărul acestora să ajungă la 100.
Dar ce presupune munca pentru o lecție video?
Crearea unei lecții video este un proces laborios și implică multe persoane și activități.
Totul începe cu profesor care face planul lecției, apoi un scenarist, actori, specialiști în grafică și animație, după care un profesor aprobă produsul final, iar un alt profesor controlează calitatea lecției create.
Este un efort costisitor. La început era totul în stil amator – rapid, ieftin, amuzant. Acum este complet diferit, cu nivel înalt de profesionalism.
Nici costurile nu sunt mici, înseamnă….
Așa este. Costurile unei lecții video depind de numărul de participanți, de timpul necesar pentru crearea acesteia, de tipul de animație, de desene, viteza de derulare și poate costa de la câteva sute la câteva mii de lei.
Din luna septembrie eduboom este oferit pe bază de abonament. Există totuși, și conținut gratuit?
Da, și va exista întotdeauna! Cei care nu vor activa abonamente vor putea viziona primele 5 lecții video și teste la fiecare materie și clasă și tutorialele din categoria ”Valoros și interesant”.
Însă eduboom este un business și are nevoie să se susțină financiar pentru a accelera activitățile pe care le realizăm și pentru a oferi din ce în ce mai multă valoare!
În același timp, însă, utilizatorii deja înregistrați sau cei care se înregistrează acum în septembrie, primesc acces gratuit până la sfârșitul lunii.
Ce urmează pentru eduboom?
Eduboom crește și se dezvoltă continuu. Și promitem să îmbunătățim site-ul cu 300 de lecții video și teste noi în fiecare lună, astfel încât la sfârșitul acestui an școlar să avem un conținut 100% de top la matematică, limba și literatura română, fizică, chimie, biologie, în deplină conformitate cu programa școlară oficială din România.
Spre sfârșitul anului școlar vom începe să lucrăm la materiile pentru clasele I-IV.
Hai să vorbim despre tinerii de azi. Ce-ar trebui să învețe ca să descurce cu succes, mai târziu în viață?
În primul rând, elevii ar trebui să aibă valori care să-i îndrume în viață – spre exemplu, respectul față de ceilalți. Dacă ai un prim set de valori cu care interacționează în societate, își vor putea găsi o slujbă bună și probabil că celorlalți le va face plăcere să le fie în preajmă. Impunerea acestor valori are loc de obicei acasă, în primii ani de viață și revine părinților.
Pe lângă aceste valori, al doilea nivel la care trebuie lucrat în școală este abilitatea de a identifica problemele. Să poată spună: aici se întâmplă ceva și trebuie luate măsuri. Cu această abilitate, ei își vor putea găsi un loc de muncă și mai bun.
Al treilea nivel, desigur, este găsirea de soluții- pentru oamenii din jur și pentru societate.
În timpul școlii, aș spune că este mult mai important să se lucreze la proiecte care dezvoltă o mentalitate orientată spre rezolvarea problemelor decât să ne așteptăm ca un elev să rezolve toate problemele din lume. După absolvire, vine timpul și pentru asta.
Cum arată școala viitorului?
Ce temă frumoasă 🙂
În școala viitorului, elevii vin cu idei despre designul și interiorul școlii în sine – ce și unde să aibă și să fie, cum să arate locul în care ei învață cu plăcere, iar părinții sunt mult mai atrași și implicați în tot procesul de învățare, pentru a crește respectul dintre profesori-elevi-părinți.
În școala viitorului, cel mai important este ca educația primilor ani să fie temeinic făcută acasă, înainte de începerea școlii. Cu alte cuvinte, părinții își educă bine copiii, le insuflă acestora adevăratele valori, iar ei încep școala în spirit de respect și știu că merg acolo nu cu forța, ci cu dorință să învețe cât mai multe și să se dezvolte.
De asemenea, elevii își evaluează profesorii și fac recomandări cu privire la ceea ce li se pare interesant și la modalitatea în care întregul proces de învățare se poate îmbunătăți. Când un profesor primește note slabe de la elevi și feedback slab, pe o perioadă lungă de timp, este un semn că nu se descurcă bine și realizează ce trebuie să îmbunătățească, și dacă dorește, acționează în direcția asta.
În ce-i privește pe profesorii din școlile viitorului ei devin mentori, iar elevii se bucură să petreacă timp împreună cu ei. Ei toți formează o echipă care la începutul anului școlar își stabilesc obiective comune pe care trebuie să le atingă împreună. Toată lumea depune efort și dacă cineva rămâne în urmă, primește ajutor să meargă mai departe. Totul în spirit de colaborare, și nu de competiție, așa cum se întâmplă adesea acum.
Profesorii și elevii împreună aleg noile tehnologii pe care să le folosească în procesul de învățare. Temele se fac în clasă, astfel încât profesorul să poată ajuta în momente dificile, iar teoria se învață acasă cu platforme online cu lecții și exerciții video.
Ce sfat ai da tinerilor care doresc să schimbe lumea în bine și au idei inovatoare în această direcție?
Ca să se bucure de succes și de-o viață fericită, eu le-aș da următoarea ”rețetă”:
Să găsească acel ceva cе le stârnește interesul și îi inspiră
Să se dezvolte în acel domeniu și să lucreze din greu
Să aibă un cerc de prieteni de nădejde – anturajul este extrem de important
Să facă sport și să-și mențină în formă corpul și mintea
Să-și aleagă cu înțelepciune partenerul de viață
Și-atunci vor schimba lumea 🙂
În încheiere, Darin, spune-mi, te rog, care este cartea care nu-ți lipsește de pe birou?
”Secretele Succesului: Cum să vă faceți prieteni și să deveniți influent”. Scrisă de Dale Carnegie, este cartea care mi-a schimbat viața după ce am citit-o prima oară și pe care, cred, că orice tânăr ar trebui să o citească.
Platforma eduboom.ro poate fi accesată la acest link
Citește și: