Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse

Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse: de ce întârzie lucrările de reparație anunțate pe partea bulgară

Lipsa unei firme de supervizare în construcții, întârzie începerea lucrărilor de reparație la Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse, semnalează industria transporturilor din Bulgaria, citată de publicația online mediapool.bg

La sfârșitul lunii noiembrie 2023, Agenția pentru Infrastructură Rutieră (API) din Bulgaria a selectat o asociere de companii numită „Podul peste Dunăre” pentru a realiza reparațiile necesare.

Din aceasta fac parte societățile GBS – Infrastructure Construction AD și Patengeneering EAD din Ruse. Contractul cu acestea, în valoare de peste 37 de milioane de leva fără TVA (aprox 19 milioane de EUR), a fost semnat în ianuarie 2024, termenul de execuție fiind de doi ani (730 de zile calendaristice).

Reparația podului se va face fără a se opri circulația, traficul pe pod fiind extrem de aglomerat, aproape permanent pe parcursul anului formându-se coloane kilometrice de TIR-uri.

Pentru lucrările de reparații a fost elaborat un proiect tehnic, care prevede înlocuirea completă a suprafeței asfaltate, precum și a gardurilor de protecție existente cu noi sisteme limitatoare.

Cu toate acestea, pentru ca lucrările de reparații să poată începe, trebuie selectat un supraveghetor în construcții, la fața locului. La licitația publică organizată au depus oferte 8 candidați, iar diferențele de preț sunt chiar și de patru ori, arată registrul de achiziții publice din Bulgaria.

Cel mai mic preț a fost oferit de alianța “Supervision Danube Bridge 2023” DZZD, care include companiile Geoekspert Bulgaria EOOD și Stroy Tech Supervision EOOD, oferta acestora fiind de 347 647 leva fără TVA (aprox 178 000 de euro). În condițiile în care TVA în Bulgaria este de 20%. (n.r)

Cea mai mare ofertă a fost făcută de asocierea “IPS – Danube Bridge” – 1 329 575 leva fără TVA (aprox 682 000 de Eur) . Din această asociere, fac parte companiile Ipsilon Consult EOOD, Test Consulting EOOD și Consulting Engineering Group EOOD.

Valoarea estimată a contractului stabilită de Agenția Rutieră este de 731 325 leva fără TVA (aproximativ 375 000 de Eur).

Ofertele de preț au fost deschise în data de 7 noiembrie 2023 iar de atunci, nu s-a luat nicio decizie privind alegerea contractantului. Motivul cel mai probabil al deciziei întârziate este diferența de patru ori mai mare dintre propunerile de preț ale ofertanților și lipsa unui număr suficient de specialiști în achiziții în cadrul Agenției Rutiere.

Despre reparații generale la primul pod peste Dunăre dintre Bulgaria și România se vorbește de mai bine de 10 ani, menționează publicația mediapool.bg, adăugând că partea românească a podului a fost reparată în 2015, când România a efectuat lucrări nu doar secțiunea rutieră, ci și la cea feroviară. Acum Bulgaria va repara doar secțiunea rutieră, aflată într-o stare tehnică precară. Anul trecut a fost nevoie de reparații de urgență din cauza gropilor din carosabil.

Recent, Comisia Europeană a anunțat că acordă 7 milioane de Euro pentru studiile de fezabilitate la un nou pod peste Dunăre între Ruse și Giurgiu.

Articol preluat integral de pe publicația mediapool.bg, cu acordul acesteia și tradus de byjulia.ro


Vrei să afli mai multe despre Bulgaria și tot ceea ce o leagă de România? Ne găsești pe Facebook, pe Linkedin și în grupul FB Descoperă Bulgaria!