Ivaylo Marinov Ivaylo Marinov

Interviu cu Ivaylo Marinov, Consilier Economic și Comercial al Ambasadei Bulgariei în România

 

Ivaylo Marinov

Schimburile comerciale dintre România și Bulgaria ating anul acesta o valoare record. Dacă la sfârșitul lunii mai, cifrele indicau 3 miliarde 539 de milioane de euro, până la sfârșitul anului estimările spun că suma va ajunge la 7 miliarde de euro.

Meritul este desigur, al companiilor din cele două țări care au căutat și identificat oportunități de afaceri pe celălalt mal al Dunării, au depășit bariere lingvistice, legislative, au trecut de toate provocările pandemiei și au dus relațiile comerciale dintre cele două țări la un nivel nemaiîntâlnit până acum.

Însă în spatele tuturor acestor lucruri există niște oameni care fac ca informațiile din și despre fiecare țară să circule mai bine și mai repede, să ajute companiile în activitățile de extindere a afacerilor, iar lucrurile să se întâmple mai ușor.

Unul din acești oameni este Ivaylo Marinov, Atașat Economic și Comercial al Ambasadei Bulgariei, profesionist cu o bogată experiență de afaceri pe piața din România, una din marile inimi ale apropierii celor două țări, ale dezvoltării relațiilor economice și comerciale dintre ele, persoana gata oricând să dea un telefon, să organizeze un eveniment, să ofere informații și să sprijine orice companie, indiferent că e românească sau bulgărească.

Ivaylo Marinov ambasada BUlgariei

De aceea, nu e întâmplător faptul că și anul acesta, a obținut din partea Camerei de Comerț și Industrie din Bulgaria, premiul pentru cel mai bun consilier economic și comercial al Bulgariei pe anul 2021, când schimburile comerciale dintre România și Bulgaria au ajuns la nivelul de aproximativ 6,5 miliarde de Euro, iar investițiile românești în Bulgaria au crescut cu 370%.

Ivaylo Marinov ambasada bulgariei

Am plăcerea și onoarea, în același timp, să-l fi avut și ca oaspete la unele dintre evenimentele pe care le-am organizat, dar să fiu și invitată la evenimentele pe care el însuși sau în numele Ambasadei sau ale Biroului pe care îl conduce, le-a organizat în România sau în Bulgaria. Și m-a bucurat enorm că și-a găsit timp să răspundă la câteva întrebări pe care i le-am adresat.

Interviu cu Ivaylo Marinov, Consilier Economic și Comercial al Ambasadei Bulgariei în România - By Julia

 

Pentru toată dăruirea față de cele două țări, pentru tot sprijinul pe care întotdeauna e gata să-l ofere nu pot decât să-i mulțumesc, iar pe voi să vă invit să aflați mai multe despre rolul și obiectivele sale, despre oportunități de afaceri la sud de Dunăre, relații comerciale și turism între România și Bulgaria, tendințe și prognoze de viitor.

Când v-ați început activitatea în România și ce presupune munca unui atașat comercial?

Activitatea mea în România a început în 2009, când am început să comercializez produse alimentare și să ofer servicii de transport pe piața din România. Ulterior timp de aproximativ 2,5 ani am lucrat în domeniul creditelor de consum.

Activitatea mea actuală întruchipează munca unei echipe uriașe care lucrează pentru ca Biroul Economic și Comercial al Ambasadei Republicii Bulgaria în București să obțină rezultate cât mai bune.

Din această echipă fac parte colegii din Ministerul Economiei, în special cei din cadrul Direcției de Cooperare Economică Externă, colegii din agențiile pentru investiții și promovarea întreprinderilor mici și mijlocii, Ambasada Republicii Bulgaria în România, Ministerul Turismului, Ministerul Transporturilor, reprezentanți ai administrațiilor municipale și regionale din Republica Bulgaria, organizații de afaceri și camere bilaterale româno-bulgare.

Obiectivele mele principale sunt să asist reprezentanții instituțiilor deja menționate în dezvoltarea cooperării cu instituțiile românești relevante, să acord sprijin reprezentanților mediului de afaceri bulgar în găsirea de parteneri, furnizarea de informații despre piața românească și oportunități pentru diverse proiecte. Pentru realizarea acestui obiectiv, se organizează numeroase forumuri și reuniuni atât în Bulgaria, cât și în România, precum cel de săptămâna trecută din România, și cel din Ruse.

Ivaylo Marinov

Un alt rol pe care îl am este promovarea Bulgariei ca destinație turistică și de investiții, și sprijinirea dezvoltării relațiilor comerciale și economice dintre România și Bulgaria.

Ivaylo Marinov Bulgaria

Cum ați descrie relațiile comerciale dintre România și Bulgaria? Cum arată ele în cifre?

În ultimii ani, valoarea schimburilor comerciale a crescut în fiecare an cu 6 până la 14%, cu excepția anului 2019, când pandemia a influențat negativ relațiile comerciale dintre cele două țări.

În 2021, valoarea era 6 467 de milioane de euro, ceea ce reprezintă o creștere de peste 30% față de 2020. Tendințele pentru 2022 sunt de a avea din nou o creștere puternică în comparație cu 2021 și de a ajunge la 7 miliarde de euro.

Aceste cifre poziționează România ca fiind al doilea mare partener comercial al Bulgariei, după Germania. Mă bucur să spun că în ultimii ani, în ciuda crizei economice, rata de creștere a fost constantă și tot mai multe companii din ambele țări găsesc oportunități de colaborare.

Aș dori să mai subliniez faptul că în ultimele luni a existat o comunicare sporită între conducerile ministerelor relevante, fiind organizate o serie de forumuri bilaterale și propuneri de licitații comune pentru producătorii bulgari și români în mai multe regiuni din România și Bulgaria.

Partea bulgară sprijină orice inițiativă menită să sporească contactele și să faciliteze afacerile. Suntem în contact permanent cu conducerea Ministerului Economiei și Industriei pentru orice idee și căutăm modalități de a realiza proiecte și de a sprijini afacerile între cele două țări.

Care sunt domeniile în care companiile bulgare au cel mai mare succes pe piața românească? Dar cele românești, pe piața bulgară?

Principalele noastre mărfuri de export sunt, în mod tradițional, produsele metalice, medicamentele și produsele agricole. Importurile din România au ca obiect principal produse petroliere și autoturisme. Cu toate acestea, dacă ne uităm în detaliu la date, observăm că mare parte din exporturile noastre este formată din produse cu valoare adăugată mare.

Aș dori să remarc faptul că multe firme din Bulgaria din sectorul asigurărilor, al alimentației, al serviciilor financiare și al divertismentului sunt lideri de piață în România.

Nu trebuie să uităm de un sector important, și anume turismul. În ceea ce privește turiștii români în Bulgaria, se poate spune că aceștia sunt cei mai numeroși și în acest an.

În 2021, numărul acestora a fost de peste 820 000, ceea ce reprezintă o creștere de 31,4% față de anul precedent, iar anul acesta, în 2022 la sfârșitul lunii august vorbim de peste 600 000 de turiști români  în Bulgaria. La ultimele târguri de turism, Bulgaria și-a promovat cu succes stațiunile balneare, devenind astfel o destinație preferată de turiștii români pentru turism pe tot parcursul anului.

În acest sens, este important ca interesul din partea României să rămână sustenabil în anii următori. Ne așteptăm ca din ce în ce mai multe destinații din Bulgaria să atragă un interes sporit, inclusiv din partea turiștilor români.

România este una dintre cele mai importante piețe turistice pentru Bulgaria.

Care sunt oportunitățile de afaceri neexploatate între Bulgaria și România?

Multe dintre produsele fiecărei țări sunt încă necunoscute celeilalte. Există sectoare în care parteneriatele sunt dificile și se bazează încă pe teama de concurență. După părerea mea, există un potențial uriaș în domeniul energiei, transporturilor, medicinei și educației.

Care sunt cele mai atractive industrii pentru investiții în cele două țări?

În mod tradițional, atractive pentru ambele țări sunt schimburile comerciale cu alimente, produse agricole, petrol și produse metalice.

Sectoarele turismului și transporturilor cresc de la an la an, dar acest lucru aduce cu sine o serie de provocări pentru companiile și conducerea ambelor țări.

Începând cu 2019, există un interes foarte mare pentru sectorul IT, unde multe companii atât din Bulgaria, cât și din România oferă diverse soluții tehnologice atât pentru afaceri, cât și pentru administrație.

În context regional, ce avantaje oferă fiecare din cele două țări? Există un potențial mai mare de atragere a unor investiții mari dacă acestea cooperează mai mult?

Eu aș privi întrebarea dintr-o altă perspectivă. N-aș împărți cele două țări în funcție de care este cea mai bună destinație. Fiecare țară are aspecte pozitive și avantaje specifice și oferă condiții destul de similare potențialilor investitori.

În opinia mea, oportunitățile de atragere a investitorilor din ambele țări ar trebui să fie analizate împreună. Combinarea eforturilor ambelor țări ar putea oferi condiții unice în Europa și, de ce nu, la scară mondială. Există sectoare în care acest lucru funcționează deja.

Și vă asigur că o ofertă comună de bunuri sau servicii pe terțe piețe realizată împreună de un partener român și unul bulgar, aduce un avantaj competitiv însemnat, iar rezultatele sunt mai mult decât excelente.

În ce măsură pandemia a afectat pandemia relațiile comerciale dintre cele două țări și care sunt tendințele de viitor?

Pandemia a reprezentat atât o perioadă de stagnare, dar a oferit și oportunități de dezvoltare.

Mulți producători au reușit să își adapteze rapid producția la noile nevoi ale pieței. Companiile au ajuns să se cunoască destul de bine și multe dintre ele au trecut de la relații pur de afaceri la relații de prietenie.  În același timp, mulți prieteni de pe ambele maluri ale Dunării s-au descoperit  reciproc și transformat în parteneri de afaceri. Apropierea celor două piețe și creativitatea multor companii au permis contacte mult mai intense, precum și complementaritate în activitatea  pe piețe terțe.

Mulți oameni de afaceri români au analizat serios oportunitățile de aprovizionare și de scurtare a lanțului pentru companiile bulgare.

Acest lucru este evident și din datele privind schimburile comerciale cu România. Pe zi ce trece, tot mai mulți bulgari caută parteneri români pentru a participa la proiecte comune.

Companiile bulgare au devenit un partener din ce în ce mai dorit pentru participarea la proiecte mari de infrastructură, iar ceea ce ne bucură este că mari companii  de construcții de drumuri și infrastructură din Bulgaria se clasează la licitații pe primul loc, alături de partenerii lor români, înaintea unor companii de top din alte țări.

În același timp, multe companii bulgare și-au extins afacerile și au devenit lideri de piață în România. și din ce în ce mai mulți antreprenori români aleg Bulgaria ca destinație de afaceri.

Care sunt principalele proiecte și inițiative la care lucrează Biroul pentru Afaceri Economice și Comerciale din cadrul Ambasadei Republicii Bulgaria în România? Aveți în plan evenimente sau inițiative în viitorul apropiat?

Principalele proiecte sunt legate de sprijinirea procesului de aprofundare a relațiilor de afaceri dintre cele două țări, precum forumuri bilaterale, prezentări, mese rotunde, participări la târguri și expoziții planificate până la sfârșitul anului.

Alături de ambasada noastră de la București, depunem eforturi majore pentru îmbunătățirea conectivității între cele două țări, pentru ca afacerile de pe ambele maluri ale Dunării să poată funcționa la potențialul lor maxim, iar Dunărea în sine să devină o legătură și mai puternică și nu o linie de demarcație.

Sursă foto: arhiva personală IM/byjulia.ro

Podul Giurgiu Ruse

Vedere aeriana Pod Calafat Vidin

Ți-a plăcut acest articol? Distribuie pe rețelele de socializare și citește în continuare București și Brașov – gazde pentru forumuri de afaceri între România și Bulgaria