La începutul lunii aprilie, la Sofia a avut loc Balkan eCommerce Summit, eveniment organizat de eCommerce Academy din Bulgaria, dedicat comerțului electronic din regiune, la care au fost prezenți peste 500 de reprezentanți din 12 țări din regiune (Bulgaria, România, Serbia, Grecia, Macedonia de Nord, Slovenia, Croația, Albania, Bosnia & Herzegovina, Turcia) – în calitate de participanți în sală, ca expozanți în zona dedicată standurilor de prezentare, precum și ca speakeri pe scenă, prezentând oportunitățile din țările lor cu aspecte generale, cifre, mari jucători, cu principalele modalități și provocări legate de pătrunderea pe piețele respective, și cu tehnologii și servicii disponibile cross-border.
Bun prieten al României și al ecommerce-ului de la noi, Nikola Ilchev, fondatorul eCommerce Academy a invitat mai mulți speakeri din România, unul ei fiind Andrei Radu – CEO & Founder GPeC – cel mai important eveniment de E-Commerce & Digital Marketing din România și Europa de Est – și Co-Founder TRUSTED.ro – Programul Național pentru Certificarea Magazinelor Online, căruia i-a pus bazele alături de Legi-Internet.ro și Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România.
Pasionat de ecommerce, specialist în User Experience, la multe evenimente internaționale Andrei prezintă piața și oportunitățile de ecommerce din România. Ceea ce a făcut și la Balkan eCommerce Summit.
Pe Andrei l-am mai întâlnit la Sofia, înainte de pandemie, pe vremea când eCommerce Academy organiza pentru e-comercianții din Bulgaria, evenimentul dedicat pieței de e-commerce din țara noastră. „Cum să vinzi cu succes în România” se numea conferința, iar Andrei, ca și acum, prezenta și vorbea cu cei interesați, despre România.
Doar că acum, am vorbit și eu mai mult cu el despre e-commerce, România, Bulgaria, și despre GPeC – evenimentul care în curând, în luna mai, va aduna, din nou în Sala Mare a Teatrului Național din București, pasionații de online și reputați speakeri internaționali.
Redau, în continuare, întreaga conversație 🙂
Iulia Bahovski: Andrei, mă bucur că ne întâlnim din nou la Sofia, la Balkan eCommerce Summit 2023, un eveniment organizat de eCommerce Academy. Nu este primul eveniment al acestei organizații la care participi. De când colaborezi cu eCommerce Academy?
Andrei Radu: Cred că de vreo 5 ani de zile. Îl cunosc foarte bine pe Nikola Ilchev, fondatorul academiei și organizatorul acestui eveniment și suntem parteneri, ne susținem reciproc și cred că asta e tendința – să ne ajutăm unii pe ceilalți.
Iulia Bahovski: Ați crescut practic împreună, în acești ani de prietenie. Cum arătau atunci, la început, evenimentele de ecommerce și cum ți s-a părut astăzi summitul la care tocmai ai susținut o prezentare despre piața de ecommerce din România?
Andrei Radu: Pentru mine e o surpriză super plăcută cum a evoluat totul. Pe vremea când începea Nikola să facă astfel de evenimente, și așa s-a întâmplat și în România, piața era mai mică. Și în momentul în care vii și vezi că sunt din ce în ce mai mulți oameni interesați, din ce în ce mai mulți expozanți, îți dai seama că lucrurile cresc. Vezi că evenimentul arată din ce în ce mai bine, și asta înseamnă că piața se dezvoltă. Ceea ce ne bucură foarte tare și pe mine și pe el, ca organizator de evenimente.
Iulia Bahovski: Tu, Andrei, ești organizatorul celui mai mare eveniment de e-commerce din România, la care întotdeauna ai invitați, speakeri de renume din țări mai îndepărtate. Aici te afli, însă, la o întâlnire cu oameni și companii din regiune. Cum se trăiește experiența e-commerce din Balcani?
Andrei Radu: E foarte fain pentru că toate țările din Balcani sunt similare, nu numai din punct de vedere economic, ci și din punct de vedere cultural. Și atunci, e ca și cum te vezi cu o mare familie și împărtășești aceleași interese, ești la fel de conectat și își dorești, practic, să afli cât mai multe despre țările lor iar ei, la fel, să afle despre țara pe care tu o reprezinți, în așa fel încât să conlucrăm și să colaborăm și implicit, să creștem împreună.
Iulia Bahovski: Multe limbi se vorbesc astăzi aici. Dar parcă, după bulgară și engleză, româna predomină…Cum se explică?
Andrei Radu: Da, așa e…:-) A fost o surpriză și pentru mine să mă întâlnesc, aici, cu atât de mulți colegi din România – care și ei au recunoscut că suntem mulți, într-adevăr. Cu siguranță cu toții am venit pentru networking, am venit să cunoaștem persoane omoloage din alte țări, am venit să aflăm cifrele piețelor din aceste țări, pentru că în momentul de față, toți comercianții de e-commerce se gândesc la expansiunea business-ului și atunci trebuie să să se ducă în țările vecine.
Prin urmare, cred că evenimentul în sine și-a îndeplinit obiectivele din toate punctele de vedere – atât content în sală, cât și zonă de networking și schimb de cărți de vizită, schimb de idei – „Cum e la voi?” Ce avem noi în gând să facem? Mi se pare un win-win pentru toată lumea.
Iulia Bahovski: Atunci să vorbim, Andrei, și despre cross-border. Este Bulgaria o țară de destinație de business pentru ecommerce-ul românesc?
Andrei Radu: Bineînțeles că DA. Noi recomandăm asta tuturor business-urilor din România în ultimii ani de zile, în primul rând pentru proximitate, chiar dacă, într-adevăr Bulgaria este o piață mai mică decât cea din România.
Iulia Bahovski…exact la asta mă refeream: multe afaceri din România trăiesc cu prejudecata acestei pieți mai mici.
Andrei Radu: Și chiar e o prejudecată. Ce e important este că:
#1 E o piață foarte aproape de țara noastră, iar
#2 Produsele ajung la destinatar exact cum sunt livrate și în România. Așa cum ajung produsele de la București la Cluj, să zicem, așa ajung din București la Sofia. Este exact același lucru.
#3 Costurile nu sunt foarte mari pe ceea ce înseamnă livrări
#4 Pentru un business online, orice canal pe care îl poți deschide pentru a-ți crește vânzările, este un canal câștigător. Dacă tu primești, să zicem, o sută de comenzi din Bulgaria care-ți întregesc vânzările din România, este cu atât mai bine.
Cunosc magazine online din România cu care am venit la acest eveniment și care au deschis piața din Bulgaria, undeva în decembrie anul trecut, deci caz concret. Și îmi spunea cineva „Da, nu am vânzările din România, dar, surprinzător, am vânzări mult mai mari decât îmi erau așteptările. Și mai mult de-atât – vând produse care nu se vând în România. Adică ceea mă străduiesc din răsputeri să vând la noi, vând cu ușurință în Bulgaria.”
Și chiar am întrebat: „Ok. Dar cum se explică? Sunt produse mai ieftine decât în România? „Nu, zice, unele sunt chiar mai scumpe decât în România, și se vând foarte bine în Bulgaria.”
Iulia Bahovski: Care sunt temele de acasă pe care trebuie să și le facă un business online ca să se extindă într-o altă țară? Să zicem, chiar Bulgaria 🙂
Andrei Radu: Research, sau ceea ce numim o mini- documentare – este lucrul pe care trebuie să-l faci și când deschizi un business în țara ta de origine. Pentru că trebuie să știi cine mai vinde produsele tale, care sunt limitele de preț în care se poate vinde, care sunt costurile de piață – aspecte de business care nu mi se par ceva extraordinar, în plus de făcut.
Dar, da, trebuie să te interesezi de fiscalitatea din Bulgaria, și trebuie să ai prezență online în limba bulgară.
Iulia Bahovski: Cât de importantă este prezența în limba bulgară? Și cum se depășește bariera lingvistică?
Andrei Radu: Conform tuturor studiilor, este mult mai bine să ai prezență în limba nativă, engleza nefiind suficientă, și să nu te bazezi doar pe traduceri automate – pentru că aceste tool-uri nu au același nivel de acuratețe pe care îl are un traducător profesionist, cunoscător al culturii bulgare. Pe de altă parte, oamenii sunt reticenți în a cumpăra de pe astfel de site-uri, în care nu este scris corect. Prin urmare, trebuie să scriem în bulgară și să scriem corect.
Deci în afară de aceste două aspecte, fiscalitate și localizare în limba respectivă, nu există alte aspecte pe care nu le-ai face și în țara ta de origine.
Iulia Bahovski: Pe scena acestui eveniment, Andrei, avem o prezență numeroasă de speakeri români. Pe când să ne așteptăm la o prezență de speakeri bulgari pe scena GPec?
Andrei Radu: Deja se nasc aceste idei. Am și stat de vorbă cu câteva companii din Bulgaria care se extind în câteva alte țări. Printre ele am întâlnit chiar dezvoltatorii unui tool care este mult peste ceea ce avem noi în România, fiind mult mai avansat. Așa că, aproape sigur, chiar la ediția din mai 2023 vom avea speakeri bulgari.
Și vă așteptăm cu bucurie, pe toți acolo!